Upprättelse åt Ida Bäckmann!

Upprättelse åt Ida Bäckmann!

Jag fick fundera över var jag först hörde talas om henne, och kom på att det faktiskt var i en av min mormorsbors, Iwan Schyman, böcker om  Värmlandsnäs. Där nämndes hon: Ida Bäckmann, och jag tyckte hon verkade vara en fascinerande kvinna. Just nu minns jag inte vad jag fann just där, men jag började läsa mer om henne. Problemet är att när någon försöker skriva något om henne, så verkar de mer skriva om Fröding. Denna stackars kvinna blir aldrig fri från honom, får sällan sitt liv beskrivet på annat sätt än med fokus på vad hon gjorde för och med Fröding.

En av de första böckerna som  handlar om henne (och Fröding) är Germund Michaneks bok Fröding och Ida Bäckmann. Jag vet inte riktigt vad han ville reda ut om deras relation, och jag tänker att det hade ju varit vackert om han verkligen hade vinnlagt sig att berätta om deras förhållande, men som jag minns det verkade det som om han mest ville röna ut om de hade ett kärleksaffär. Jag tror till och med att han kom fram till att Ida dog som oskuld. Nä, boken handlade inte alls om Ida Bäckmann, bara valda delar av henne, inte det stora hon gjorde.

Hon har själv skrivit flera böcker om Fröding, bland annat Gralsökaren (som kom ut i två utgåvor). Och visst kan vi anta – som kritikerna hävdar – att hon skrävlar en del, men oavsett om hon själv hängt Fröding i hasorna och inte var klar över alla sociala koder, så var hon inte desto mindre den som levde vid hans sida, och många gånger räddade honom, när han var ensam, fattig, utsatt, dömd.

Förra året kom Sigrid Combüchen ut med en bok, en slags biografi-roman, om Ida Bäckamnn. Jag har börjat läsa den, men inte tagit mig till slut. (Men någon gång ska jag…) Det var väl ungefär samma visa som alltid när man läser om Ida Bäckmann: svår personlighet, lite Frödingstalker och visst har Combüchen gjort ett grundligt arbete så att lite av Bäckmanns egna arbeten kommer fram, men den skildrar alltjämt samma bild av Ida som många andra gör: Oumbärlig. …. Oumbärlig? Ja, det kanske hon blev för att hon aldrig togs på allvar.

När ett studieförbund i Göteborg nu annonserar om en författarkväll där tre kvinnor berättar om andra kvinnor och skriver ”Sigrid Combüchens författarinna” blir jag förbannad. Ida Bäckmann är inte Sigrids författarina. Ida Bäckamnn är sin egen! Väldigt egen, och jag blir förbannat för att man ska göra anspråk på denna speciella personlighet och gör det utan nyanser, utan att se det stora i Bäckmann, utan ödmjuk nyfikenhet och näst intill förlöjligande.

Det finns ytterligare böcker, och den som skipar mest rättvisa till denna kvinna är Allan Salmis ”Ida Bäckmann – en märklig kvinna och författarinna” som ser till personen mer än den sägen andra strävar efter att bibehålla. Han berättar om hennes författarskap, hennes värv, hennes öde och framhåller hennes arbete som krigskorrespondent.

Ja, vilken kvinna gav sig ensam ut som krigskorrespondent i slutet av 1800-talet? Och, hur blev den sortens kvinna bemött då? Tacka fan för att man inte tyckte att hon var lätt, hon var verkligen inte som alla andra, gudskelov! Hon borde få en upprättelse från alla som envist berättar historien om att hon inte var omtyckt av Frödings familj. Att andra inte förmådde förstå henne betyder inte att hon är umbärlig. Vore det så, skulle inte så många sträva efter att försöka förstå henne nu.

Suck, det här är ett hastigt inlägg i #Blogg100, bara för att jag just i dag såg att Combücken skulle prata om ”sin” författarinna, som om det är hon som har skapat henne. Och gjort henne umbärlig. Jag har inte koll på alla detaljer jag läst, och orkar inte söka mer fakta för en berättelse om Ida, just nu. Men jag rekommenderar er scrolla av nätet om henne, och kanske köpa Allan Salmis bok om henne. (Jag återkommer med länk, eller kommenterar så kan jag återkoppla för den som är intresserad!)

Just nu får jag nöja mig med att lägga ut ett foto av hennes gravplats. Jag besöker den ibland.

Bäckmansgrav

Kommentera

