Ett par ögon – sen tror jag att jag är kär. #Blogg100

Ett par ögon – sen tror jag att jag är kär. #Blogg100

Det ryms så mycket i vissa ögon. Som ett hav av både botten och yta, och alla hemligheter däremellan. Som sorg och glädje. Som en ocean över kontinenter. Som om en ålder och flera generationer döljer sig inom samma blick. Jag fick syn på ett par sådana ögon för en tid sedan, och jag kan inte sluta titta på dem. De finns på ett fotografi och de rymmer alla gåtor jag vill upptäcka. Jag tror jag kan älska ett par ögon, bara de ser ut som dessa gör. Vems ögon? En människa vars bild kom förbi mig. Men vems bild? Ögonens bild, eller fotografens? Jag vill tro att just den där blicken tittar på mig, men den tittar på en kamera, som får blicken att se ut som den gör. Rakt till mig. Jag vill ha ett par sådana ögon att se in i. För att de får mig att känna mig kär. I en sådan blick.

Kommentera

