Jag hade aldrig kunnat drömma om att Putin skulle skapa så mycket komik #Blogg100

Jag hade aldrig kunnat drömma om att Putin skulle skapa så mycket komik #Blogg100

Jag vet inte vad det är med mig, men jag gick fullkomligt igång i går kväll när jag läste en artikel om att Putin är försvunnen! Jag letade över hela internet i hopp om att hitta honom, men till slut fick jag ge upp för att gå och sova när alla tidningars analyser började låta likadant och inte ett enda nytt spår gick att finna. Jag läste först svenska nyheter, sedan amerikanska, sedan tog jag mig igenom en del ryska och en del ukrainska med hjälp av google översätt och självklart sökte jag rykten på twitter också. Det var där jag brast ut i gapskratt gång på gång av alla fyndiga förslag om vad han håller på med, och alla underbara fotomontage både  med och utan Putin, men alltid med ett förslag om vad han gör och var hän är eller vad andra gör för att hitta honom.

Jag undrar såklart fortfarande, den här söndagskvällen, dagen innan Dagen D då han måste visa sig på sina officiella möten om inte världen ska gå en ny vända i spekulationer som kan driva det ännu längre än nu.

Bryr han sig? Föga, skulle jag gissa. Bryr sig Kreml? Njae, knappast, men det sägs så; att den här kurragömma leken tog mediala proportioner de inte hade tänkt sig. Ja, visst har det varit befriande att skratta åt denne Putin, som en löjes figur, vilket han ju faktiskt är om man skulle våga drista sig till bortse från den farliga och maktfullkomliga människa han framförallt är. Men desto mindre skamsen känner jag mig när jag ser hur han används för humor. Det har varit gott, att få skratta ÅT honom. Jag hoppas en hel värld vill fortsätta göra så, skratta honom bort från makten.

Det är sent på lördagskvällen så jag mäktar inte spara och dela foton, men här finns några länkar till twitter för den det kan roa.

#Putindead

#Putinmissing

Jag väntar med spänning på måndagens händelser i Putin-världen. Eller inte.

Vad jag själv tror? Tja, jag tror nog på influensa-spåret. Men varför i helsicke har han inte vaccinerat sig? Och varför har i så fall inte Matteo Renzi också blivit sjuk? Och varför har inte någon italiensk tidning (jodå, jag läste dem också i går kväll) frågat Renzi om Putins hälsa när de sågs den 5 mars?

Jag fattar inte nåt …

Hörde förresten ett radioprogram idag, om Renzi. Han beställer glassvagnar till jobbet och genomför reformer för fort. Ja, de är roliga, våra ledare …

Men om Putin är död? Ja, jag beklagar i så fall. Men inte lika mycket som om det vore någon annan. Och jag befarar att jaga kommer att beklaga efterföljden också i så fall.

 

 

Kommentera

