Jag vet minsann hur man öppnar en nödutgång på flygplanet, jag! #Blogg100

Jag vet minsann hur man öppnar en nödutgång på flygplanet, jag! #Blogg100

Nyss landat, nyss hemkommen.

Flygvärdinnor har alltid stått för något strikt, korrekt och professionellt för mig. Ända tills i dag när jag klev på flight SK73 från Arlanda och flygvärdinnan står och sjunger ”Min kärlek, ska brinna ..” Nåja, det var väl en trevlig omväxling i situationen, men inte DEN låten!

Jag vet inte om det har betydelse, men flygvärdinnan i fråga var en s.k. manlig flygvärdinna. Vi kan kalla honom Steward.

Jag satte mig på min plats, rad 2, alltså nästan längst fram och jag såg hur Steward välkomnade ombordstigande passagerare.

– Välkommen ombord, det här planet tar oss till Gran Canaria.

Självklart blev passageraren minst sagt paff.

– Högersidan går till Göteborg, men sätter du dig på vänstersidan så hamnar du på Kanarieöarna (för i helsicke; det heter styrbord och babord!)

Jag skrattade till, vilket Steward la märke till och jag tror han blev nöjd för att ha fått en poäng. Så han forsatte skämta med mig under säkerhetsgenomgången. Men instruktionspappret viftandes i handen sa han till mig:

– Nu ska du läsa på. Det blir förhör på det här sedan.

– Du kan gärna förhöra mig, jag vet hur man öppnar nödutgångarna.

– Det tror jag säkert du vet, sa han, och jag kunde inte riktigt uppfatta vad undertexten i det egentligen var.

Det blev dags för köra kärra med fika och serveringsmomentet. Framme till mig, och jag beställde en Ramlösa. Tack.

Den kom till mitt bord och jag frågade:

– Var du ironisk när jag du sa att du trodde mig när jag sa att jag vet hur man öppnar nödutgångarna?

– Nej, jag menade bara att skoja. Det kan du säkert…

– Ja det kan jag, men hur man hanterar det i en krissutation är såklart en helt annan sak …

– Ja, de flesta har ju rest och läst det där hundratals gånger, jag tyckte du såg ut som …

– Som vadå?

– Du kanske är en van resenär?

– Nej, det är jag inte. Men tror du verkligen att resenärerna här skulle klara ett förhör om hur man öppnar dörrarna?

– Ja, det tror jag alla kan.

– Då tror du nog fel. (Jag har nämligen varit med på en chartersegling där en pilot också var med, han var mäkta förvånad att jag pluggade säkerhetsinstruktionerna vid varje flygning och sa att passagerar inte känner till hur  man gör)

– Vad skulle du ha att dricka? Ja, just, en Ramlösa, ja, det har du ju redan fått.

– Vill du veta hur nödutgångarna låg i förhållande till mitt rum på hotellet jag låg på i natt också?

– Tar du reda på sånt? Det är bra! Sådana säkerhetsövningar gör vi också! Eh, vet du vad det är för flygplan du flyger också?

– Nej, jag har inte den blekaste aning, men jag betvivlar att det hjälper om jag står och skriker ”DC7” om det skulle bli något krisläge. Det är också så att också kontrollerar vilka som sitter mellan mig och närmaste nödutgång när jag flyger, så jag vet vilka jag har att forcera för att komma ut. Men den här gången var det bara du, och jag tror inte det skulle ställa till något problem för mig.

– Det är rätt, det är ju så att de med mest överlevnadsinstikt som klarar sig, sa han, och stötte armbågarna ut från sidorna.

Det var då stewardessen reagerade. Vi kan kalla henne Flygvärdinna. Med skarp röst sa hon:

– Vad pratar ni om?

Jag tror hon tänkte att hon var tvungen att hejda sin kollega när han gav sig in på säkerhetsinstruktioner, låt kalla det överlevnadstips, som låg helt utanför reglementet.

Steward skojade inte något mer efter det. Vilket jag tyckte var lite synd.

Men jag tycker Flygvärdinnan gjorde rätt, även om ett litet skämt kändes bra. Jag är nämligen mån om att hantera saker korrekt när det kommer till säkerhet. Flygvärdinnor ska vara stabila och inge trygghet. Inte tramsa.

De främre och de bakre dörrarna öppnas genom att vrida det stora handaget, armen, från höger till vänster. Dörren öppnas mot höger. Sedan böjer man sig ner och till höger finns ett handag att dra i och då ska rutschmattan lösas ut.

Dörrarna över vingarna öppnas med ett hantag som sitter i centrum, högt upp. Man drar handtaget nedåt och dörren ska då fällas upp. Man kliver ner på vingen nedanför dörren.

Så var det i alla fall på planen jag flög med i dag. Fast jag har inte den blekaste aning om vilken sort det var.

 

2 reaktioner på ”Jag vet minsann hur man öppnar en nödutgång på flygplanet, jag! #Blogg100

  1. Jag har också varit med om en manlig flygvärdinna som skämtade i mikrofonen under flygningen. Hans skämt var jättefåniga. Det var inte kul. Tacka vet jag seriösa kvinnliga flygvärdinnor.

    1. Gott att du håller med mig. Jag kände mig faktiskt lite ”tråkig”, men tyckte sedan att det finns en viktig anledning till att de håller sig strikta!

Kommentera

