Vad är en kvinnodag? #Blogg100

Vad är en kvinnodag? #Blogg100

Man borde inte fira, man borde inte säga grattis, man borde inte ha bara en dag för att uppmärksamma kvinnor, sägs det.

Självklart ska vi ha en kvinnornas dag, en dag där alla röster hörs för kvinnor, där frågorna diskuteras, där alla ställer upp. Gärna en dag till, och en dag till, och en dag till.

Men om inte denna enda dag fanns är jag rädd att det skulle finnas chans att lättare smita utan alla andra dagar också, nu påminns i alla fall. Oftar och oftare men ändå lång väg kvar, särskilt när jämställdheten i vårt land sägs minske, enligt medier i dag.

Mitt första möte med en kvinnodag var när jag läste i Italien, kom till skolan och alla kvinnor (nåja, tjejer i alla fall) fick en kvist mimosa. Jag tyckte det var vackert och jag glömmer det aldrig! Jag glömmer inte heller när vi skulle gå ut på kvällen, men några svenska manliga kompisar och kvinnorna på restaurangen buade och körde  ut oss. Den dagen – 8 mars – fick männen stanna hemma och kvinnorna har restaurangen för sig själv. Och vi fick gå någonannanstans.

Jag tror något kan hända, om man tillåter buandet ett enda dag, om man tillåter män i Saudiarabien att bära rosa sjalar, och afghanska män bära burka för att skyla sina ögon, istället för gömma kvinnorna. Det måste märkas, på alla sätt som går, att det handlar om kvinnor, kvinnors roll, kvinnors rätt.

Jag delar ett foto av mimosa för att visa att jag som kvinna vill ge till en annan kvinna. Jag har i dag också tagit emot en bild där en kvinna har en snara runt sin halst. Antagligen för något någon man gjort mot henne. Jag kan inte göra något för henne, jag vet inte om en omtanke i mimosa hade hjälpt ens en gnutta, Men allt som kvinnor gör för kvinnor, och män börjar göra för kvinnor, är av godo. Och jag kan gärna ta emot ett grattis, om så bara den här enda dagen. Och jag kan bua i dag, och alla andra dagar då jag märker att kvinnors rättigheter till sitt eget liv, sin egen utveckling, sin egen passion, sitt eget skydd är hotat.

 

Mimosa (någon mer botaniskt insatt än jag tror jag ser att det här är någon annnan växt egentligen, men för mig duger den som mimosa ...)
Mimosa
(någon mer botaniskt insatt än jag tror jag ser att det här är någon annnan växt egentligen, men för mig duger den som mimosa …)
Kommentera

