Jag gjorde mig dum – för att slippa verka dum. I möte med en rom. #Blogg100

Jag gjorde mig dum – för att slippa verka dum. I möte med en rom. #Blogg100

Häromdagen gick jag in på ett café. Eftersom alla bord var upptagna fick jag slå mig ned vid ett där det redan satt en man. Vi hälsade på varandra, jag hörde att han bröt på ett språk och sedan frågade han om jag kunde gissa var han kom ifrån. Det kunde jag såklart inte. Du ska få en ledtråd, sa han. Jag insåg att jag var på väg mot en utmaning jag var lite rädd för att möta. ”Filosofen Ciroan, kommer från vårt land.” För mig var det tyvärr inte tillstymmelse till ledtråd. ”Nähä, vet du vem Ionesco är? fortsatte mannen”. Nej, jag visste såklart inte det heller. ”Latinet har sitt ursprung i vårt land”. Jag började ana vart vi vart vi var på väg, men ändå svarade jag Grekland. ”Nej, nej, men du vet väl var Dracula kommer ifrån, och jag menar inte Transsylvanien.”
En annan man kom och slog sig ned vid vårt bord; en vän till den förste. Han hade slitna kläder. Jag räknade ut vilket land det var frågan om, men inte gjorde jag det på grund av ledtrådarna. Så långt räckte inte min bildning.
”Är du pensionär?” frågade mannen som hade anslutit. Det var ju lite besvärande att höra, när 15 år återstår dit, men jag kunde inte med att invända mot det utan förklarade att jag frilansar och söker jobb. ”Jobbar ingen i Sverige?” frågade han, ”så många som är ute mitt på da’n” Och där någonstans förstod jag att jag som mestadels har tillfälliga anställningar och stämplar däremellan, kan anses som att jag inte ens gör ett hederligt jobb på samma sätt som de som sitter ute i kylan – oavsett väder och årstid – med en pappersmugg framför sig för att få ihop till sitt levebröd. Det är orättvist, förbaskat orättvist, att våra förutsättningar är så skilda beroende på var vi kommer ifrån och vilka vi är. Och det är ingenting den enskilde själv kan påverka när samhället inte skapar ett socialt skydd. Vilket man inte gör i Rumänien.
”Det blir dålig reklam för Sverige när alla tidningar skriver att vi är —– ”, sa den förste mannen. Ja, han uttalade inte ens ordet, utan gjorde bara en gest, ändå förstod jag så väl vad han menade. ”Ni kallar alla för —–, men ni får aldrig reda på något om vilka vi är, vår kultur. Jag berättar gärna för dig om du vill”. Och det ville jag.
Han rekommenderade mig att läsa Ionesco, för att förstå mer om folket; nomader, romer, från Rumänien. ”Jag tycker om allt han skriver, sa han, utom två rader där han talar illa om svenskar, men det är lätt att göra så, innan man har lärt känna ett folk. Jag tycker om er”.
Vi tog farväl och jag lämnade caféet med insikten att jag träffat en mycket skicklig retoriker. Jag gick genast och växlade till mig några 20-kronorssedlar som jag sedan delade ut på sta’n. Det var det minsta jag kunde göra. Som tack för bildningen och kulturen.

 

Texten var publicerad som krönika i Kungsbacka-Posten i början av februari. Jag skriver för dem var tredje vecka.

 

2 reaktioner på ”Jag gjorde mig dum – för att slippa verka dum. I möte med en rom. #Blogg100

  1. Reblogga detta på Rihanon’s Blog och kommenterade:
    Så bra AKA Morgan Dexter. Järnspikar att man inte var med där.. Så många frågor att fråga men du kanske kan skriva en story om dem varför är de här hur mycket pengar för de ihop Kämpar vilt för att förstå deras liv här.. Tycker de behandlas illa av oss i många städer..De gör ju inget illa egentligen.. Om man kunde tala med ett antal av dem och få klart vad det handlar om så skulle kanske få en del fakta klargjort här

    1. Hej Morgan!
      Jag förstod först inte att du varit här också, är ganska (läs mycket) novis på detta med blogg, och kommentarer har jag fattat ännu mindre om! Och ja, det var ett tankeväckande möte!

Kommentera

