Tydliga vårtecken: Cadillac och potatis #Blogg100

Tydliga vårtecken: Cadillac och potatis #Blogg100

Jag följer flödet på facebook. Två tydliga vårtecken har jag sett där i dag. Nämligen Cadillac. Och potatis. Och jag tycker så mycket om dem båda!

Ibland kör jag en Cadillac men den är av nyare årsmodell så jag saknar det mullrande V8-ljudet och den skulpturala formen som bilarna från 50-60-talet har. Jag drömmer och fantiserar om att en gång äga en sådan även om jag aldrig kommer att ha råd eller kompetens nog att förvalta en. Så jag nöjer mig med att åka omkring med ett vykort i handsfacket i min Volvo V70 och tänka att min bil tänker: ”När jag blir stor ska jag bli en Cadillac”. Fantasin har närts ännu mer i dag när nypolerad bil efter nypolerad bil har lagts upp i en Cadillac-grupp på facebook och jag ser hur de strålar i solskenet, redo att ställas ut. En ägare hade inte kommit längre än till lacken av några plåtar. Dessa bildelar låg vackert placerade på en säng i huset, och jag tänkte; man bäddar så gott man kan för sin Caddy.

Potatis är en annan passion, och även om det är för tidigt att sätta den nu, så börjar tankarna på att göra just det gro. Och trots att fjolårets skörd sjunger på sista versen så visar flera potatisgrossister hur vackert man kan packa poratis i olika färger och former medan någon annan skriver att sättpotatis av många olika sorter finns färdiga för försäljning. Jag längtar efter att köpa! Och jag längtar efter att skörda! Potatisen har jag nämligen råd med, och de sorter jag köpte i fjol har vid det här laget blivit alldeles skrumpna eftersom jag inte får plats med dem i kylskåpet och eftersom jag inte har någon potatiskällare. (Det borde väl alla ha?) Jag har behövt förvara dem på motsvarande sätt som Cadillac-ägaren gjorde med sina nylackade bilsidor. Mina potatisar, ett 20-tal kilo, står nämligen i min klädkammare. Och där är det alldeles för varmt så nu i mars har de fått samma fnatt som katterna brukar ha och visar tydligt att de är redo för förökning.

 

Tänk om...
Tänk om…
7 sorters potatis
Jag längtar vår, jag längtar sommar men jag längtar också en höst med korgar fulla av potatis
Även potatisen drömmer om en vår
Även potatisen drömmer om en vår
Kommentera

